donderdag 31 december 2009

Mijn 2009 Het twitterjaar!

Op de rand van 2009 ontkom ook ik niet aan een terugblik op het afgelopen jaar.
Deze keer in een blogje.

Al jaren volg ik het internet intensief maar gedeeltelijk vanaf de zijlijn. Sinds dit jaar weet ik dat dit niet meer kan. Ervaren = meedoen = ervaren! Web 2.0 komt niet vanaf de zijlijn.
Dit jaar was ook mijn twitterjaar. Mijn eerste 133 volgers op twitter. En ook de eerste In Real Life (irl) ontmoetingen volledig en alleen gebaseerd op twitter.

Andere nieuwe ontmoetingen ook door toedoen van het internet.
Belangrijkste is wel ambtenaar 2.0
Als ambtenaar lijkt dat een no-brainer maar helaas ligt het minder voor de hand dan ik aanvankelijk had vermoed. (Het blijken toch - nog altijd - de early adapters te zijn die daar rondhangen). Wel heel leuke ontmoetingen met Monique Roosen en Henri Achterkamp.
Open koffie en nadenken over Het Nieuwe Werken voor lage overheden bij Seats2meet in Utrecht. Btw Seats2meet is echt heel leuk. Nooit gedacht dat ik daar ook nog mensen toevallig zou ontmoeten. Iemand sprak me aan en zij "He ook weer in S2M". Nou het was dus mijn eerste keer daar maar ik ga er zeker vaker komen.

Ook de IRL's met Davied Berlo, Kim Spinder, Anita Smit, Marie Louise Borsje waren de moeite waard.

Ook heel leuk was het twitteren in opdracht. Op het Digitaal Bestuur Congres 2009 kwamen mijn tweets samen met zo'n 20 andere tweeps op een twitterfontein.
Oke het was dus ook het jaar van twittertaal.
Tweeps = twitteraars
Twit = een berichtje op twitter
Hashtag = een # (hash aka hekje) met een toevoeging zodat je twitter kunt doorzoeken. Bijvoorbeeld #durftevragen of #S2M etc. etc.
Wil je meer weten? Ik zie je wel op twitter verschijnen. Volg me op @ToinXXL. Zoals gezegd. Ervaren = meedoen = ervaren.

Op #DBC09 ook een leuke discussie gehad met Prem over gemeentelijke dienstverlening. Ik had hem wel zover dat hij naar Oude IJsselstreek wilde verhuizen maar naar goed Achterhoeks gebruik snapte ik de zin dat hij "het er thuis nog over moest hebben" Prem blijft wel in 020 wonen denk ik ;-).

Ook veel discussies gehad over twitter. Waarom zou toch een mens op twitter zijn tijd verdoen! Dat was wel de meest gemaakte opmerking.

Heb ik ook een blogje aan besteed. Ik was het gezeur er over wel een beetje zat. Inmiddels vind ik het geen gezeur meer en leg geduldig uit wat mensen er mee zouden kunnen doen.

Graag geef ik dan ook het voorbeeld van @kaatmossel aka Jessica de Kok.
Een twitter succes? Kaatmossel startte de twitterveiling. De Twitterveiling was het zeker! Vele honderden aanbieders en nog heel veel meer bieders brachten samen een enorm bedrag bij elkaar voor de twee door de op Kandahar/Afghanistan gelegerde eenheid ATF11 bij elkaar.42.000 euro was het eindresultaat van de Twitterveiling die één volle maand 'draaide'. Van 11 juli tot en met 11 augustus stond huize Mossel op z'n kop en Twitter net zo goed. En bij de overhandiging van dát enorme bedrag op 13 september op de Thuisfrontdag op vliegbasis Volkel gaf de ook aanwezige minister Bert Koenders nog eens de helft van dat bedrag als donatie.
Dus zo'n slordige €63.000,-- bij elkaar voor een goed doel.

Daar had de koningin in haar kersttoespraak ook naar kunnen verwijzen. Helaas zij koos een andere benadering. Goh, wat was dat een somber verhaal zeg.

Nu zie ik op Twitter de terugblikken en de beste wensen al langst komen en ook namasté mudra.
Oke het moet niet gekker worden. Of juist wel?

Ik vond het een lekker jaar en hoop dat 2010 veel veel leuks te bieden heeft.

CU in 2010



1 opmerking:

  1. Leuke blog Toin! Uiteraard blijf ik je volgen op twitter, ongetwijfeld volgen er nog IRL in 2010!
    Groet,
    Kim

    BeantwoordenVerwijderen

Reageer op dit blog.